در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد 

  نقش آتش‌نشانی قطر در منطقه 

یک کارشناس جهان عرب با اشاره به اینکه سفر نخست وزیر خارجه قطر به تهران یک روز پس از عملیات حزب الله علیه رژیم صهیونیستی صورت گرفت، گفت: سفر شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی به تهران مفهومی غیر از نقش آتش نشان قطر برای خاموش ساختن شعله‌های یک جنگ احتمالی منطقه‌ای ندارد.
یک کارشناس جهان عرب با اشاره به اینکه سفر نخست وزیر خارجه قطر به تهران یک روز پس از عملیات حزب الله علیه رژیم صهیونیستی صورت گرفت، گفت: سفر شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی به تهران مفهومی غیر از نقش آتش نشان قطر برای خاموش ساختن شعله‌های یک جنگ احتمالی منطقه‌ای ندارد.
کد خبر: ۱۴۷۰۴۵۳

به گزارش جام جم آنلاین، حسن هانی زاده درباره اهداف سفر نخست وزیر خارجه قطر به کشورمان افزود: سفر نخست وزیر خارجه قطر به تهران که یک روز پس از عملیات حزب الله علیه رژیم صهیونیستی صورت گرفت از وجود تلاش جدید این کشور برای شکست بن بست مذاکرات آتش بس غزه حکایت دارد.
 
وی ادامه داد: شیخ «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» در دیدار با عباس عراقچی وزیر خارجه جدید ایران آخرین روند مذاکرات بازیگران بحران غزه را با همتای ایرانی خود مورد بحث قرار داد.
 
این کارشناس جهان عرب یادآور شد: با این که جزئیات این دیدار تاکنون فاش نشده، اما به نظر می‌رسد قطر به عنوان یکی از بازیگران اصلی بحران غزه نسبت به گسترش بحران عملیات طوفان الاقصی بشدت نگران است.
 
هانی زاده ادامه داد: تا کنون ۱۵ دور مذاکره بین حماس و رژیم صهیونیستی با حضور نمایندگان آمریکا، مصر و قطر صورت گرفته است. اما به دلیل کارشکنی هیات اسرائیلی این مذاکرات با شکست مواجه شده.
 
وی عنوان کرد: از سوی دیگر در فضای انتخاباتی آمریکا هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات برای پیروزی نامزد‌های خود تلاش دارند تا از غزه به عنوان پروسه انتخاباتی استفاده کنند.
 
این کارشناس جهان عرب بیان کرد: حزب دموکرات قصد دارد تا سریعا و تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری برای کسب آرای بخش خاکستری آمریکا و پیروزی خانم کامالا هریس نامزد این حزب، جنگ غزه را به پایان برساند.
 
هانی زاده بیان کرد: در حالی که جمهوریخواهان بشدت از سیاست‌های جنگ افروزانه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که به جمهوریخواهان نزدیکتر است، پشتیبانی می‌کنند.
 
وی خاطرنشان کرد: آخرین دور مذاکرات طرف‌های در گیر در غزه طی روز‌های اخیر در قاهره انجام شد. اما هیات اسرائیلی یک سلسله مطالب غیر واقعی مطرح کرد که به شکست این مذاکرات منجر شد.
 
هانی‌زاده بیان کرد: عملیات اخیر حزب الله لبنان تحت عنوان «اربعین» پاسخی به ترور فواد شکر از فرماندهان ارشد عملیاتی حزب الله و نیز به دلیل شکست مذاکرات آتش بس بین حماس و رژیم صهیونیستی صورت گرفت.
 
این کارشناس جهان عرب تاکید کرد: لذا سفر وزیر خارجه قطر به تهران صرفا برای جلوگیری از گسترش جنگ و انتقال پیام آمریکا و کشور‌های اروپایی به تهران صورت گرفته است.
 
وی یادآور شد: ظاهرا آمریکا و کشور‌های اروپایی تلاش‌شان بر این است که عملیات حزب الله علیه رژیم صهیونیستی را به عنوان اقدامی انتقامی علیه اسرائیل به دلیل ترور شهید اسماعیل هنیه رئیس سابق دفتر سیاسی حماس و فواد شکر از فرماندهان میدانی حزب الله تلقی کنند.
 
هانی‌زاده توضیح داد: به این ترتیب سفر شیخ محمد بن عبدالرحمن ال ثانی، نخست وزیر خارجه قطر به تهران مفهومی غیر از نقش آتش نشان قطر برای خاموش ساختن شعله‌های یک جنگ احتمالی منطقه‌ای ندارد.
 
این کارشناس جهان عرب تاکید کرد: با این حال طبیعی است که جمهوری اسلامی موضوع انتقام خون شهید اسماعیل هینه را به عنوان یک ارزش اخلاقی و ملی در دستور کار قرار داده است. اما صرف نظر از عملیات اخیر حزب الله لبنان، زمان عملیات انتقامی ایران به شرایط منطقه وجهان بستگی دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها